Zdroj: https://www.evokace.cz/1-stupen/nase-minulost-v-historickych-povestech • Vydáno: 6.3.2023 21:07 • Autor: ZŠ JUDr. Josefa Mareše1
Společný projekt 4. B a 4. C
Pověst je smyšlený příběh, který má pravdivý základ. Jádro je pravdivé. Díky ústnímu převyprávění a líbivosti byl však příběh postupem času upravován. Každá pověst se váže ke konkrétnímu času, místu, předmětu, osobě nebo události. Podobně jako v pohádkách v ní mohou vystupovat nadpřirozené bytosti. Tolik definice.
My jsme se s dětmi věnovali pověstem historickým, které se váží k minulosti našeho národa a vyplňují tak část našich dějin, ke kterým nemáme žádné písemné záznamy. Naše přítomnost vyrůstá z minulosti a i v dnešní době k nám pověsti promlouvají. Vyvolávají otázky či se můžeme z příběhů poučit.
Kdybyste měli vybrat místo k životu pro sebe a své blízké, kde by to bylo? Podle čeho se rozhodoval Praotec Čech? Během poslouchání pověsti jsme se také například přenesli do příběhu, kde ženy nebyly spokojené s nadvládou mužů - odkaz pověsti O dívčí válce. A tak bych mohla pokračovat.
Děti pověsti četly, poslouchaly, ve skupinách výtvarně zpracovávaly, ověřovaly své znalosti v tajenkách, ale také se zamýšlely nad tím, co důležitého by napsaly o naší době lidem do minulosti či se naopak rády dověděly o jejich životě.
Práce ve skupinách učí děti spolupracovat, komunikovat a to je také důležitá přidaná hodnota tohoto malého projektu.
Za 4. C Irena Volánková a za 4. B Kateřina Sochorová