Název projektu: Centrum MU pro rozvoj nadaných dětí v Jm kraji
Termín realizace: 1. 3. 2013 - 28. 2. 2015
Poskytovatel: Jihomoravský kraj
Projekt je zaměřený na cílovou skupinu mimořádně nadaných žáků prvního stupně základních škol Jihomoravského kraje i na jejich pedagogy. Klade si za cíl přispět ke zlepšení vzdělávání této specifické skupiny žáků, a to formou:
Vychází z požadavků, které iniciovaly vznik celého projektu - tj. absence speciálních forem programů pro nadané žáky. Jedná s o přímou práci s klíčovou skupinou. Jde o přípravu a realizaci dvou vzdělávacích programů a metodik, zaměřených na rozvoj mimořádně nadaných žáků v oblasti matematiky, mimo formální vzdělávání, formou:
Směřuje k přímé práci s klíčovou skupinou. Vychází ze specifických charakteristik mimořádně nadaných žáků, jež mohou mít v některých případech nerovnoměrný, disharmonický profil vývoje, zvláště pak rozpor mezi kognitivními schopnostmi a sociálním dovednostmi. Výstupem aktivity je příprava a realizace programu na rozvoj sociálních dovedností nadaných žáků.
Směřuje k sekundární cílové skupině projektu, ke skupině pedagogů. Vychází ze skutečnosti, že problematika mimořádně nadaných žáků se na našich Pedagogických fakultách nevyučuje a mnozí učitelé nemají v této oblasti zatím dostatečné odborné znalosti. Cílem této aktivity je tedy vytvoření a realizace on-line kurzů pro pedagogy. Snahou je zvýšit jejich kompetence při identifikaci i rozvoji mimořádně nadaných žáků na 1. stupni ZŠ.
Tato aktivita směřuje rovněž k cílové skupině pedagogů mimořádně nadaných žáků, ale i k ostatním školským a poradenským pracovníkům, kteří s těmito žáky pracují. Jelikož je problematika mimořádného nadání v našem vzdělávacím kontextu poměrně nová, domníváme se, že příprava odborného portálu o dané problematice a jeho plošné zpřístupnění umožní rychle šířit ověřené a vědecky potvrzené poznatky a aktuální výzkumná zjištění. Tato aktivita povede k získávání validních informací a pomůže bourat mýty a nesprávná přesvědčení, jež jsou i mezi našimi odborníky poměrně frekventovaná.
Domníváme se, že všechny jmenované kroky mohou pomoci k vytvoření základů systematické péče o mimořádně nadané žáky, na které by mohl v budoucnu navázat celorepublikový systém podpory rozvoje nadaných žáků.
Více informací: http://www.nadanizaci.cz/