6. B měla program s názvem Společenstvo průsvitných křídel, na kterém jsme byli v loňském roce. My jsme se zúčastnili výukového programu Vrabčákovy ptákoviny.
Rozdělili jsme se do dvou skupin. Já jsem šla na první část programu do dílny, kde jsme vyráběli budky. Ty jsme si mohli odvézt domů. Po krátké přestávce na svačinu následovala druhá část. Hráli jsme různé hry venku i vevnitř. Hádali jsme slova a hledali mezi nimi spojitost, také jsme přiřazovali jména ptáků k obrázkům.
Vydali jsme se do zasněženého lesa hrát hru, ve které jsme vytvořili dvojice černých čápů. Dostali jsme misku (hnízdo) a skleněné kuličky (vajíčka). Museli jsme do hnízda nosit potravu, ale bylo nutné projít přes elektrický proud (dva spolužáci mezi stromy) a kuna nám mohla krást vajíčka z hnízda.
Celý den se mi moc líbil a klidně bych jela znovu.
Tamara Petrošová, 7.C
Exkurze Vrabčákovy ptákoviny byla o ptácích. Zkusili jsme se naučit rozpoznávat druhy ptáků a také si postavit vlastní budku. Pracovali jsme ve skupinách. Měli jsme obrázky ptactva a k tomu papírky, na které jsme měli napsat jména ptáků. Hráli jsme hru, jež spočívala v tom, že jeden ze skupiny šel za instruktorkou, která pošeptala slovo, které má něco společného s ptactvem. Ten, kdo to slovo uhodl, ho namaloval na papír a ostatní ve skupině ho měli uhodnout. Následně jsme šli ven a tam jsme se dozvěděli informace o čápech černých. Hráli jsme hru, která byla spojena právě s čápem černým. Také jsme stavěli budku.
Doma jsem se bála, že budu nešikovná a tu budku nepostavím. Ale nebyla to pravda…Pracovali jsme ve čtyřech a bylo to super! I přednáška byla hezky vymyšlená a moc mě bavila. Byla jsem v Soběšicích i v šesté třídě na výukovém programu o mravencích a také to bylo super. I letošní program se mi velmi líbil a budka se nám podle mě povedla. Doufám, že do Soběšic pojedeme i příští rok. Za mne to bylo skvělé!!!
Jolana Radová, 7.C
Na začátku jsme se podívali na ukázku z naučného pořadu, kde byli mravenci a jejich život. Po ukázce jsme měli patnáctiminutovou svačinovou pauzu a také nám pracovníci Lipky nabídli výborný bylinkový čaj. Po svačině jsme se rozdělili do dvou skupin: mravenci a včely. Já jsem patřila do skupiny mravenců. Dostali jsme úkoly, které bylo nutné splnit. Jako první úkol jsme se měli seřadit od největšího po nejmenšího.
Druhý úkol byl seřadit se od nejstaršího po nejmladšího. Při třetím úkolu nám dal pan učitel Jan za límec barevný kolíček a my jsme se měli podle barvy kolíčku rozdělit do skupin. Všechny úkoly jsme plnili bez mluvení. Měli jsme se tak vcítit do dorozumívání mravenců. Následně jsme vyplňovali pracovní list. Všechny správné odpovědi bylo možno najít v mraveništi. Po vypracování listu jsme se vyměnili se skupinou včely. V sále jsme si ukazovali včelí úly, ochutnali včelí med, zkoumali mravence, včely a vosy pod mikroskopem.
Potom jsme vyrazili ven, kde jsme si hráli na mravence. Cílem hry bylo donést do mraveniště co nejvíce správných zásob. Po hře jsme už jeli zpět do Znojma. Program se mi moc líbil a jela bych klidně znovu.
Veronika Fröhlichová, 6.B
Na začátku programu se nám učitelé představili a pustili nám krátkou ukázku, ve které jsme viděli, jak si mravenci a včely staví svá obydlí, jak a čím se živí, jak spolupracují…Zjistili jsme, že mravenci, vosy a včely patří mezi blanokřídlý hmyz.
V další části programu jsme měli vyplnit list o včelách. Povídali jsme si a pak i ochutnávali různé druhy medu. V druhé polovině dne jsme si říkali zajímavosti o mravencích, také jsme doplňovali údaje, prolézali mraveništěm, ve kterém byly vitríny s různými částmi mravenčího života.
Nakonec jsme se vypravili do přírody a hráli hru na mravence. Po zemi byly poházené papírky s různými druhy mravenčí potravy a v rohu bylo napsané číslo. Když bylo na kartičce číslo 2, tak kartičku nesli 2 žáci. A velká zábava byla, když na kartičce bylo číslo 6, pak tu kartičku neslo 6 lidí.
Celý den mě moc bavil a velmi jsem si ho užila.
Michaela Poláková, 6.B